نمایشگاه بینالمللی بیمارستان سازی تجهیزات و تاسیسات بیمارستانی
نمایشگاه بین المللی بیمارستان سازی تجهیزات و تاسیسات بیمارستانی
دسامبر 10, 2022
آریوژن فارمد
آریوژن فارمد
سپتامبر 28, 2022

راهنمای خرید انواع پروژکتور ال ای دی

اگر دنبال خرید پروژکتورLED هستید و می‌خواهید تمام جوانب را پیش از خرید بسنجید و از فروشندگان سؤالات درست بپرسید، در این مقاله تا انتها همراه ما باشید. در این مقاله علاوه بر اشاره به ویژگی‌های بهترین پروژکتور ال ای دی بازار، به معرفی جدیدترین پروژکتور صنایع روشنایی مهنام نیز می‌پردازیم.

تصویر 1 نمونه پروژکتور ال ای دی راگا

تصویر 1 نمونه پروژکتور ال ای دی راگا

کاربردهای یک پروژکتور ال ای دی متنوع است. این چراغ‌ها در خیابان‌ها، سوله‌های صنعتی، کارخانه‌های تولیدی، زمین‌های کشاورزی، محیط‌های باز و ... استفاده می‌شوند. معیارهای گوناگونی برای انتخاب، طراحی و خرید پروژکتور ال ای دی وجود دارند. البته در هر پروژه، معیارهای خاصی از یک پروژکتور LED نسبت به سایر معیارها ارجحیت دارد و در نهایت باعث می‌شود تا آن پروژکتور انتخاب و نصب شود.

با توجه به تنوع بسیار زیاد پروژکتورهای ال ای دی در بازار، انتخاب یک چراغ مناسب راحت نخواهد بود، برای همین در این مقاله راهنمای خرید پروژکتورهای ال ای دی را برای شما آماده کرده‌ایم.

انتخاب پروژکتور LED بر اساس ابعاد

هنگام خرید پروژکتور ال ای دی، در قدم اول باید محدوده‌ی ابعاد و اندازه‌ی آن را مشخص کنید. با توجه به محل نصب پروژکتور، محدودیت‌های خاصی برای طراحی آن مشخص می‌شود و سپس از بین گزینه‌های موجود باید یک محصول را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید از پروژکتورهای با روشنایی و توان بالا استفاده کنید، قطعاً ابعاد آن نیز بیشتر می‌شود. ابعاد پروژکتورهای ال ای دی بر زاویه تابش آنها نیز اثر گذار خواهد بود که در بخش بعد با مفهوم زاویه تابش آشنا خواهید شد.

به عنوان مثال پروژکتور راگا با ابعاد 37 در 47 سانتی متر، با توان مصرفی 200 وات و شار نوری 26000 لومن قابل استفاده در اغلب پروژه‌های شما خواهد بود. همچنین شعاع نوری پروژکتور RAGA قابل تنظیم می‌باشد.

زاویه تابش پروژکتور ال ای دی

می‌خواهید شکل نوری که از پروژکتور LED خارج می‌شود چگونه باشد؟ آیا می‌خواهید تابش نور به صورت مستقیم به یک بخش متمرکز شود یا اینکه نور پخش شود؟

زاویه تابش، به زاویه‌ای گفته می‌شود که حداقل 50 درصد از نور در آن زاویه توزیع می‌شود. هر چه زاویه تابش پروژکتور ال ای دی را بیشتر کنید، مساحت بیشتری روشن می‌شود اما از مقدار نوری که به سطح می‌رسد، کاسته می‌شود.

در تنظیم زاویه تابش، هر چه فاصله سطح با پروژکتور ال ای دی بیشتر شود، از شدت تابش کاسته می‌شود. پس اگر ارتفاع محل نصب پروژکتور LED زیاد است، بهتر است تا پروژکتورهایی با زاویه تابش کم انتخاب کنید.

2

تصویر 2 تفاوت زاویه تابش 15 و 30 درجه در پروژکتور ال ای دی

توان نامی و روشنایی چراغ ال ای دی

قدرت و روشنایی پروژکتور ال ای دی جز مهمترین معیارهای خرید آن است. به اشتباه خریداران زیادی فکر می‌کنند، هر چه مقدار توان پروژکتور ال ای دی بر حسب وات بیشتر باشد، در نتیجه نور بیشتری می‌تواند تولید کند. در حالیکه توان لامپ صرفاً بیانگر مقدار انرژی مصرفی آن در یک ساعت است.

یکای دیگری که مقدار نور تولید شده را اندازه گیری می‌کند، لومن است. یک لامپ خانگی حدود 400 لومن نور ایجاد می‌کند. پروژکتورها معمولاً بالای 2000 لومن نور تولید می‌کنند. پروژکتور RAGA شارنوری بیش از 26000 لومنی تولید می‌کند که این مقدار نور برای مکان‌های باز بسیار مناسب است. همچنین قابلیت تنظیم و تغییر زاویه تابش در این پروژکتور صنایع روشنایی مهام باعث شده تا شما بتوانید به راحتی مقدار و سطح نور مورد نظر خود را مطابق هدف خاص خود شخصی سازی کنید. همچنین پروژکتور راگا توان مصرفی 200 واتی دارد. لامپ های ال ای دی به نسبت فناوری های دیگر، بازدهی بالاتری دارند. یعنی شارنوری برابر را در توان مصرفی کمتری تولید می کنند. در نتیجه هزینه مصرف برق آنها نیز کمتر از سایر فناوری ها خواهد بود.

عوامل مؤثر بر طول عمر پروژکتور ال ای دی

هنگام خرید پروژکتور LED باید به دوام آن توجه کرد. بعضی شرکت‌ها محصول خود را تا چند سال ضمانت می‌کنند. اما ضمانت به تنهایی کافی نیست. بلکه استفاده از مواد اولیه‌ی با دوام در طول عمر پروژکتور تأثیر گذار است.

همچنین طراحی پروژکتور باید متناسب با محل نصب آن باشد. به عنوان مثال استفاده از نوار سیلیکونی در طراحی پروژکتور باعث می‌شود تا گرد و غبار و رطوبت به محفظه داخلی آن نفوذ نکند. یا وجود درجه حفاظتی IP بالا نشانگر مقاومت بالای پروژکتور در مقابل نفوذ گرد و غبار و آب به داخل آن تحت شرایط مختلف است. پس اگر قرار است پروژکتور شما در پروژه هایی نصب شود که با آب یا گرد و غبار در تماس است، بهتر است از پروژکتورهایی با درجه حفاظتی بالا استفاده نمایید.

به عنوان نمونه پروژکتور راگا با درجه حفاظتی IP66 در مقابل نفوذ گرد و غبار کاملاً مقاوم است. همچنین رطوبت و آب افشانده شده به سطح پروژکتور نیز نمی‌تواند به داخل آن نفوذ کند. همین مسئله باعث شده تا این پروژکتور صنایع روشنایی مهنام سه سال ضمانت داشته باشد.

استفاده از پروژکتور بدون برق شهری

پروژکتورهای ال ای دی ذاتاً جریان مستقیم یا DC هستند و برای کار با برق شهری در مدار خود مبدل دارند. در اکثر پروژه‌ها پروژکتورهای ال ای دی از برق شهری تغذیه می‌کنند. اما اگر به هر دلیلی دسترسی به برق شهری نداشتید می‌توانید از سیستم‌های خورشیدی متناسب با پروژکتور خود بهره ببرید. فقط توجه داشته باشید که از پروژکتورهای با بازدهی بالا استفاده کنید. پروژه‌هایی که توان مصرفی بالایی دارند و نور کمی تولید می‌کنند، هزینه‌ی زیادی برای تولید انرژی خواهند داشت که به صرفه نخواهد بود.


به عنوان نمونه برای پروژکتور راگا با توان مصرفی 200 وات، کافیست تا یک پنل خورشیدی حداقل 250 واتی به همراه یک باتری 12 ولت 100 آمپر ساعت استفاده نمایید. با این سیستم می‌توانید حداقل 6 ساعت در شب از پروژکتور استفاده نمایید.


در انتها امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود.

4 1

تصویر 4 پروژکتور ال ای دی همراه با پنل خورشیدی