اولین جشنواره و نمایشگاه عزت و پیشرفت اداره کل ورزش و جوانان استان تهران (۳-۱ آذرماه ۱۴۰۲)
نوامبر 20, 2023
چراغ اتاق عمل
چراغ اتاق عمل
ژانویه 11, 2023

روشنایی ندامتگاه ها

از لحاظ روشنایی، ندامتگاه ها محیط چالش برانگیزی هستند. زیرا چراغ های این محیط می بایست محکم، قابل اطمینان، غیر قابل دستکاری و ضد ضربه باشد تا افراد داخل سلول نتوانند به خود آسیب بزنند و در عین حال به سادگی قابل تعمیر باشد. استاندارد 62262 IEC در خصوص رده بندی حفاظت در برابر ضربه می باشد.

با انجام این استاندارد می توان میزان تحمل چراغ در برابر نیروی خارجی را سنجید. بالاترین میزان این رده بندی IK10 می باشد که برابر است با ضربه ای به اندازه 20 ژول انرژی، که البته این میزان برای محیط هایی مانند سلول کافی نیست.

ما در آزمایشی میدانی بر روی یکی از چراغ های ندامتگاهی که پیش تر تولید و ارائه شده بود، انجام دادیم متوجه شدیم که تحمل ضربه چراغ چند برابر IK10 است.

health-affairs-blog-covid19-publichealth-hamblett

جلوگیری از آسیب به خود افراد یکی دیگر از موارد ایمنی و کلیدی برای سلول های ندامتگاه می باشد. چراغ داخل سلول باید طراحی داشته باشد که هیچ چیزی را نتوان به آن متصل کرد تا در خصوص مواردی مانند خودکشی غیر قابل استفاده باشد. این موضوع با حذف فاصله بدنه چراغ با دیفیوزر استفاده از چسب جدانشدنی و به کارگیری پیچ های غیر قابل دستکاری میسر می شود.

برای بالا بردن میزان تحمل در برابر آتش، از دیفیوزرهای مخصوص استفاده می کنیم تا هم از آتش سوزی ممانعت شود و هم از وجود آمدن شکاف و سوراخ جلوگیری شود، زندانیان از این شکاف ها و سوراخ ها ممکن است برای پنهان کردن اشیا استفاده کنند. آخرین مورد استفاده از یک توری فلزی محکم داخل چراغ است که می تواند نفوذپذیری چراغ را در شرایط مورد نیاز کاهش دهد.

روشنایی اضطراری از موضوع های مهم در خصوص ندامتگاه ها می باشد. بسیاری از محیط های عمومی ندامتگاه نیاز به روشن شدن در هنگام خاموشی دارند. در کل یک طراحی روشنایی اضطراری نسبت به نقشه ندامتگاه نیاز است تا در صورت خاموشی خللی در کنترل امور رخ ندهد. همچنین بعضی از فضاهای خاص مانند درهای امنیتی، دروازه های ورودی و خروجی و مسیرهای خروج ویژه ممکن است به چراغ هایی فراتر از چراغ های اضطراری نرمال (از لحاظ زمان روشنایی و ضد ضربه بودن) نیاز باشد.

چراغ اضطراری ندامتگاه

هزینه های چراغ و تعمیرات آسان از مهمترین شرایط چراغ ها برای ندامتگاه ها می باشد. تکنولوژی ال ای دی اکنون بیش از 20 سال است که این صنعت را دگرگون کرده است. مصرف کمتر، بهره وری بیشتر و عمر طولانی از ویژگی های بارز این نوع روشنایی است. برای مثال در مقایسه با چراغ هایی که از منبع روشنایی فلوروسنت استفاده می کنند، چراغ های ال ای دی به صورت متوسط 65 درصد مصرف کمتری دارند. تنها مزیت چراغ های فلوروسنت، سرعت تعویض بود که اکنون صنایع روشنایی مهنام با اضافه کردن سینی نصب برای ماژول ال ای دی و درایور مربوطه، نه تنها موضوع را برطرف کرده است بلکه در صورت ارتقاء تکنولوژی هم با توجه به سینی های نصب امکان پذیر خواهد بود.

تعویض چراغ های جدید با قدیمی

همانطور که قبلا اشاره شد، تجهیز چراغ به سینی های نصب مجزا (برای درایور و ماژول ال ای دی) باعث می شود که در آینده حتی با ورود تکنولوژی پس از ال ای دی، همچنان امکان استفاده از چراغ وجود خواهد داشت بدون اینکه چراغ ها از سقف باز شوند. این امر بسیار مهم خواهد بود چراکه جابجایی افراد دربند خصوصا در ندامتگاه های بزرگتر، دشوار خواهد بود و کنترل این موضوع شامل صرف زمان و هزینه زیادی خواهد شد.

GooseCreek1_w900