روشنایی تونل
روشنایی تونل ها
مارس 27, 2021
محصولات روشنایی برای مقابله با ویروس کرونا (COVID-19)
جولای 14, 2020
روشنایی اتاق تمیز (کلین روم) (Cleanroom Lighting)

روشنایی اتاق تمیز (کلین روم) (Cleanroom Lighting)

اتاق تمیز (کلین روم) چیست ؟

اتاق تمیز (کلین روم) محیطی است ایزوله، که ذرات معلق در هوا در آن در حد میکرون و زیر میکرون می باشد. این یک معیار برای سنجش میزان تمیزی و آلایندگی زیست محیطی است. کلین رومها معمولاً در خطوط تولید حساس و دقیق مانند داروسازی، صنایع الکترونیک و میکرو الکترونیک، غذایی، بیمارستانها و ... کاربرد دارد.

روشنایی کلین روم :

مهمترین ماموریت در ساخت و طراحی کلین رومها، جلوگیری از ورود گرد و غبار یا هر نوع آلاینده زیست محیطی به داخل اتاق می باشد. در بحث روشنایی اتاق تمیز هم این موضوع اولویت اول می باشد. در طراحی روشنایی اتاق تمیز، گزینه های متفاوتی وجود دارد که انتخاب گزینه صحیح بستگی به شرایطی چون هزینه برق مصرفی، هزینه های داخلی و آماده سازی، تعمیرات و نگهداری دارد. معمولا طراحان کلین رومها ترجیح می دهند که روشنایی اتاق تمیز 1 درصد از انرژی مصرفی کل اتاق باشد.


معمولا در کلین رومها ابزارهای کوچک و با دقت بالا وجود دارد که به همین خاطر چراغهای کلین روم می بایست شار نوری بالایی داشته باشند. و برای ایجاد تعادل درمیزان مصرف و شار نوری، از چیپ های ال ای دی با بهره وری بالا استفاده می شود. در طراحی روشنایی اتاق تمیز معمولا مهمترین عامل تاثیر گذار، محل تجهیزات می باشد. و با نصب روشنایی در محل های صحیح می توان از انرژی و روشنایی بیشترین بهره را برد. عامل مفیدی که در روشنایی کلین روم ها نقش بسزایی دارد رنگ سقف، دیوارها و کف اتاق است که معمولا سفید و روشن هستند. این باعث می شود که نور چراغ کلین روم بهره وری بالاتری داشته باشد.


عوامل منفی در طراحی کلین روم وجود سیستم های تهویه زیاد با فیلترها و ... در سقف است که فضای طراحی شما را محدودتر می کند و می بایست با طراحی روشنایی صحیح از انرژی حداکثر بهره را برد. مرسوم ترین طراحی در کلین رومها، ساخت سقفی با دسترسی از پشت می باشد. این امر باعث می شود که تعمیرکار برای دسترسی به تجهیزات (هواکش، روشنایی و ...) نیازی به ورود به اتاق تمیز نداشته باشد و اتاق ایزوله بماند. و به همین دلیل چراغهای با دسترسی از پشت، پرسفارش ترین چراغهای کلین روم می باشد. در ادامه می توانید اطلاعات چراغهای کلین روم صنایع روشنایی مهنام را مشاهده کنید.


روشنایی اتاق تمیز (کلین روم) (Cleanroom Lighting)