روشنایی اتاق تمیز (کلین روم) (Cleanroom Lighting)
روشنایی اتاق تمیز (کلین روم) (Cleanroom Lighting)
اکتبر 10, 2020
پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی بیمارستان سازی، تجهیزات و تاسیسات بیمارستانی تهران ۹۸
دسامبر 4, 2019

محصولات روشنایی برای مقابله با ویروس کرونا (COVID-19)

در چنین روزهایی که ویروس کرونا (COVID-19) در سرتاسر این سیاره انتشار می یابد، همه به دنبال راهی برای مقابله با این ویروس می باشند. ایده آل ترین اتفاق برای مقابله (درمان) با این ویروس کشف واکسن آن می باشد. ولی همانطور که بارها در خبرها مشاهده شده است همه ابر قدرت های جهان در پی تحقیقات و آزمایشات برای کشف و ثبت واکسن برای این ویروس هستند.اما طبق اطلاعاتی که این شرکت ها منتشر کرده اند، در خوشبینانه ترین حالت ممکن تا آخر سال میلادی امکان دستیابی به این واکسن ممکن نیست. در مبحث پیشگیری از ابتلا به این ویروس، بهداشت و پاکیزگی عامل تعیین کننده شناخته شده است. که در این راستا چراغهای استریل کننده ماوراء بنفش راه به منازل و ادارات باز کرده اند. برای آشنایی با این محصولات بهتراست با اشعه ماوراء بنفش و انواع آن آشنا شد.

اشعه UV و انواع آن

اشعه UVکه مخفف Ultraviolet است (اشعه ماوراء بنفش) ، اشعه ای نامریی است که حدود 10 % از طیف نور خورشید می باشد. طول موج این اشعه در محدوده 10 تا 400 نانومتر است. اشعه UV به 3 دسته تقسیم می شود:

UV-A : با طول موج بین 315 تا 400 نانومتر

UV-B : با طول موج بین 280 تا 315 نانومتر

UV-C : با طول موج بین 100 تا 280 نانومتر

طول موج های کوتاهتر (عمدتا نوع C و B) این اشعه می توانند میکروبها،انگل ها، ویروسها و قارچ ها، باکتری ها، میکرو ارگانیسم ها و تقریبا هر جانداری را منهدم کند. پس همانطور که مشخص شد اگر انسان هم در معرض این اشعه ها باشد دچار آسیب های جبران ناپذیری می شود. قرار گرفتن در این اشعه ها باعث تجزیه و از بین رفتن سلول ها می شود که بسته به مدت تابش اشعه به پوست، اثر آن متفاوت خواهد بود. برای مثال آفتاب گرفتن بیش از حد خصوصا در سواحلی که لایه اوزن در آنها آسیب دیده اند (مانند استرالیا) باعث سرطان پوست می شود که دلیل آن همین اشعه ماوراء بنفش می باشد.

کاربردهای اشعه ماوراء بنفش

استفاده از این اشعه قبل از شیوع ویروس کرونا عمدتا در بیمارستان ها، داروسازی ها، صنایع غذایی و تسویه آب رایج بود. اما در منازل، ادارات و خودروها و هر مکانی که نیاز به استریل کردن داشته باشد می توان از آنها استفاده کرد. برای چنین محیط هایی محصولات متفاوتی در حال عرضه شدن به بازار است که در ادامه با برخی از آنها آشنا می شوید.

محصولات نوین استریل سازی با اشعه ماوراء بنفش :

  • - چراغ UV رو میزی :

این نوع از چراغهای UV بیشترین فروش را برای مصارف خانگی و اداری دارند. تکنولوژی ساخت آنها به گونه ای است که احتمال تابش به انسان را به حداقل رسانده اند. برای این کار در همه آنها سیستم تایمر وجود دارد، برخی کنترل از راه دور دارند و برخی حتی قابلیت اتصال وای فای نیز دارند و می توانید در هر نقطه با اتصال به اینترنت آن را کنترل کنید.

اما موضوع اصلی که آنها را ایمن می سازد نصب سنسور حرکتی است. به این معنی که پس از شروع به فعالیت، در صورتی که وارد محوطه پوشش آن شوید سنسور حضور شما را تشخیص داده و دستگاه به صورت خودکار خاموش می شود. این امر باعث می شود که نگرانی های بسیاری در خصوص استفاده از این قبیل ابزار کاسته شود.

برای اینکه مطمئن شوید همه محیط استریل شده است می بایست یک یا چند بار محل تابش چراغ UV را تغییر دهید. البته در برخی محصولات ابتکاری جدید صورت گرفته است. در آنها منبع تابش حرکت دورانی دارد تا محیط بیشتری را پوشش دهد.


  • - چراغ های UV جیبی و قابل حمل:

استفاده از این نوع محصولات ریسک بالاتری نسبت به نوع قبل دارد و کاربر باید در نوع و چگونگی مصرف آن احتیاط بیشتری داشته باشد. هر چند برای ایمنی کاربر، برد این محصولات بسیار کم می باشد تا در صورت خطای کاربری باعث آسیب در محیط اطراف نشود و همچنین این محصولات دارای سنسور تعادل می باشند، به این معنی که اگر به سمت بالا گرفته شوند به صورت خودکار خاموش می شود. همچنین دسته های این محصولات طوری طراحی شده اند که دست کاربر هرگز در معرض تابش قرار نگیرد. اما قابلیت حمل آن باعث شده برای کسانی که در شرایط و محیط های متفاوتی حضور می یابند بسیار کاربردی باشد. برای مثال شخصی که برای سفری کاری در یک هتل اقامت دارد می تواند کل لوازم را با آن استریل کند و همینطور پس از هر بار برگشتن به اتاق خود می تواند البسه، کیف و سایر لوازمی که همراه خود برده است را در بدو ورود به اتاق استریل نماید.


  • - باکس های UV :

این محصولات از نوع قبل (قابل حمل) بسیار ایمن تر هستند و نقطه ضعف آنها فضای محدود جایگیری و استریل سازی آنها است. برای کسانی که اشیاء مورد نظرشان برای استریل سازی دارای ابعاد مشخصی می باشد بسیار کارآمد است. ابعاد این محصولات از کوچکترین به اندازه موبایل تا بزرگترین به اندازه یک ماکروفر متغیر است و بسته به نوع اشیاء که قرار است استریل شود، تهیه می گردد. از ابعاد کوچک آن می توان برای خیلی از ابزارهای پر استفاده مانند گوشی موبایل، کلید، پول، کاغذ و ... اسفاده کرد. از آنجا که این محصولات دارای درب می باشند، استفاده از آنها بسیار ایمن بوده و تا درب آن بسته نباشد کار نخواهد کرد.

از انواع بزرگتر آن معمولا برای استریل کردن اشیاء بزرگتر استفاده می شود که مصارف آن خانگی و اداری نیست و معمولا در دندانپزشکی، صنعت و پزشکی کاربرد دارد.


  • - دانگل های موبایل ها و تبلتها :

این مدل از چراغ های UV بسیار مشابه نوع قبلی می باشد با این تفاوت که در این مدل ابعاد بسیار کوچک تر بوده و منبع تغذیه آن موبایل یا تبلت کاربر می باشد. این محصول در انواع مختلفی وارد بازار شده است که تقریبا تمامی موبایل ها و تبلت ها را پوشش می دهد. از فیش های قدیمی موبایل های هوشمند اندرویید گرفته تا انواع جدید آن و همچنین محصولات شرکت اپل.


  • - تسویه هوای UV

در این نوع محصولات، دستگاه در سقف منازل و اداره ها نصب می شود و شروع به ایجاد جریان هوا می کند. هوا از یک طرف وارد می شود و از سمت دیگر به بیرون دمیده می شود. هوا در داخل دستگاه از زیر تابش اشعه UV می گذرد و از این رو تمیز و استریل می گردد. این دستگاه ها بسته به نوع و حجم هوایی که جا به جا می کنند، می توانند در زمان مشخصی هوای محیط نصب شده را استریل کنند. امنیت این دستگاه ها بسیار بالا بوده و کارآیی آنها تضمینی بر تمیز نگاه داشتن هوای منازل و اداره ها است.

محصولات روشنایی برای مقابله با ویروس کرونا (COVID-19)